هشدار؛ حمل و نقل دریایی بلای جان صادرات فولاد خواهد شد/ ترکیه؛ دوست امروز و فرصت طلب فردا

تب‌های اولیه

شیوا نیک وظیفه

آمار ماهانه صادرات فولاد نشان از کاهش ارزشی صادرات طی 4 ماه اخیر دارد که مرتبط با محدودیتهای داخلی است.

با توجه به مشکلات فعلی در خصوص حمل دریایی و افزایش کرایه کشتیها برای بارگیری از بنادر ایران همراه با مشکلات بانکی که با شروع مرحله دوم سختر خواهد شد، تجزیه تحلیل بازار و یافتن راه حل های مناسب برای بهبود صادرت فولاد ایران بسیار مفید است. تحریم امریکا با هدف قراردادن کشتیرانی جمهوری اسلامی بطور مستقیم و جریمه کردن شرکتها و کشورهایی که ادامه فعالیت تجاری با ایران بدهند این بخش را با اختلال همراه کرده است و نرخها در این حوزه در حال بالا رفتن است.

مجتبی خجسته، عضو هيئت مديره شركت M7 Metals GmbH در گفتگو با معدن نامه عنوان کرد: در حال حاضر كرايه حمل دريايي محصولات فولادي ايران ماه اكتبر ، در منطقه خليج فارس ٥ دلار و به مقصد خاور دور ١٢-١٥ دلار و به مقصد اروپا ١٥ دلار هر تن نسبت به ماههاي قبل افزايش يافته است پيش بيني كرايه حمل ماه نوامبر و دسامبر از ايران هم بسيار سخت است. نكته ديگر گران شدن سوخت كشتيها است كه حدود ٣-٤دلار هر تن براي فولاد افزايش يافته است.

وی ادامه داد: البته هنوز كارخانه های ايران اثرات واقعي افزايش هزينه حمل دريايي و مشكلات پيدا نكردن كشتي حتي با كرايه بالاتر را حس نكرده اند ولي قطعا اين موارد در فروش صادراتي ماه نوامبر و دسامبر ملموس خواهد بود. بازار جهاني فولاد هم نشانه اي از بهبود تقاضا و مصرف ندارد و جايگاه چين و بازار داخلي آن در هفته هاي آتي بسيار مهم خواهد بود.

وی در خصوص مشکلات صادرات فولاد با توجه به اعمال تحریم‌ها عنوان کرد: کارخانه‌های تركيه در حال رقابت تنگاتنگی هستند تا بازارهاي جديد صادراتي بيلت و ميلگرد و محصولات تخت را به دست آورند. ترکیه درصدد است تا به‌واسطه از دست دادن بازار امريكا و مشكلات صادرات فولاد ايران بعد از تحريم یک‌جانبه امريكا ، این بازار را از آن خود کند. ضمناً با توجه به تقاضاي  ضعيف محصولات نهایي ميلگرد، رقابت کارخانه‌های منطقه خاورمیانه هم مزيد بر علت خواهد بود.

دسته بندی: 
هنوز امتیازی ثبت نشده

نظر شما چیست؟